Tuesday, April 12, 2011

Yunho vs. Ashraf........Bab 7

______________________________________________________

Hero’s POV

Ashraf berjalan terhencut-hencut menuju ke biliknya. Hatinya masih lagi sakit dengan perbuatan ______ terhadapnya. Tapi, memang padanlah dengan muka dia, siapa suruh dia cari penyakit.

Tiba di bilik, dia melihat Adli sedang tidur. Nasib baik dia tidur, kalau tidak mesti dah kena bebel. Ashraf berkata-kata di dalam hati. Ashraf terus menuju ke katilnya. Kakinya yang masih sakit diurut-urut perlahan.

“Ai, Yap! Dah lama ke kau balik?” Adli bertanya sambil menggosok-gosok matanya.

Ashraf sedikit terkejut. “Kau ni! Tak reti nak bagi salam dulu ke?” Ashraf marah.

“La, takkan nak cakap dengan kau dalam bilik pun kena bagi salam jugak? Yelah, yelah.... aku mintak sori ye.... assalamualaikum encik Ashraf, encik Ashraf dah lama ke balik?” Adli bertanya dalam nada mengejek.

“Hah, macam tulah. Tak encik Adli, saya baru je sampai tadi.” Ashraf hanya melayan.

Mereka berdua tergelak kecil. Geli hati dengan gelagat sendiri.

“Hah, tu apasal pulak kaki tu?” Adli terperasan Ashraf mengurut-urut kakinya.

“Aaa... aku... aku terjatuh tadi masa nak naik tangga.” Ashraf cuba berdalih.

“Ye ke? Kenapa aku rasa macam bukan je...” kata Adli sambil berfikir.

“Yelah... kenapa? Kau rasa aku tipu kau ke?” Ashraf cuba berdalih lagi.

“Haah, aku bukan setakat rasa je, aku memang tau kau tipu aku.” kata Adli lagi yakin.

Adoila mamat ni! Macam tau-tau je. Tak boleh nak tipu sikit. Isyh!

“Betul tak apa aku cakap? Baik kau bagitau aku betul-betul.” Adli ingin mendapatkan kepastian.

“Yelah, yelah.... aku tak jatuh tangga...” Ashraf mengalah.

“Habis tu?”

Ashraf teragak-agak untuk memberitahu. “Aaa... aku...” belum sempat Ashraf bersuara, Adli telah memotong percakapannya.

“Hah, aku rasa aku tau kenapa kaki kau jadi macam tu. Mesti sebab perempuan aritu kan?” Adli meneka.

Ashraf terdiam. Setelah agak lama, dia mengiyakan pertanyaan Adli itu.

Adli tertawa kecil. “Aku dah cakap dah. Mesti kau yang kena balik punya. Tapi, ada satu benda la aku nak cakap kat kau...”

“Apa dia?” Ashraf mengerutkan dahi.

“Padan muka!!!!” kata Adli sambil mengangkat kedua ibu jarinya. Ashraf lantas membalingnya dengan bantal. Adli mentertawakannya. Ashraf juga turut tersenyum mengenangkan nasibnya yang malang itu.

“Weyh, aku rasa aku nak balik kampung la besok.” Ashraf bersuara setelah suasana reda.

“Aik, apasal pulak? Tiba-tiba je nak balik kampung ni...” Adli hairan.

“Saje je nak balik, jenguk mak ayah aku. Aku kan dah lama tak balik kampung.” Ashraf menjelaskan.

“Oo... aku ingatkan kau nak bertunang tadi.” Adli bergurau.

“Isyh, sampai ke situ pulak. Makwe pun takde, nak bertunang macam mane.” balas Ashraf.

“Manalah tau kau dah ada makwe tapi tak nak bagitau aku.” Adli tersengih.

“Entah-entah kau tu yang ada makwe tapi tak nak bagitau aku kot?” Ashraf menyindir Adli pula.

“Takdelah.” Adli menjawab pendek lalu terus bangun dari katilnya.

“Nak pergi mana pulak tu?” soal Ashraf.

“Nak pergi mandi la. Kau tengok sekarang dah pukul berapa.” Ashraf melihat jam tangannya. Hampir pukul 12 tengahari.

“Yelah, kau pergilah mandi.” kata Ashraf lalu merebahkan badannya di atas katil.

____________________________________________________

Your’s POV

_______ sedang mengemaskan sedikit barang-barangnya untuk dibawa pulang ke rumah. Lisa tiba-tiba menegurnya.

“Eh, kau nak pergi mana pulak ni? Siap kemas barang lagi..”

“Aik, aku tak ada bagitau kau ke?” _______ menggaru kepalanya.

“Bagitau apa?” Lisa bertanya lagi.

“Mak aku call semalam, dia suruh aku balik rumah besok.” jelas ______.

“Oo... kenapa?”

_______ mengangkat bahu. “Tak tau, dia kata ada perkara nak bincang.”

“Uik, macam serius je bunyinya...” kata Lisa.

“Tulah, aku pun saspen jugak ni.” balas ______ pula.

“Kau nak ikut aku balik?” tanya ______ kepada Lisa.

“Eh, takpelah. Lagipun mesti mak kau nak bincang hal keluarga kan? Aku tak nak la kacau pulak nanti.” Lisa menolak tawaran _______.

“Okay, nanti kalau kau nak pesan apa-apa, bagitau jelah eh...” _______ tersenyum.

Lisa hanya mengangguk. ______ masih terus mengemas begnya. Perasaannya bercampur-baur. Entah apalah agaknya yang hendak dibincangkan oleh mak dan ayahnya.


(bersambung...)

2 comments:

  1. huik??
    balik sama time??
    macam ade bende best je ni..
    ngeh3..

    ReplyDelete
  2. erk ang dah tak smbg ka ini cerita?
    nak tau smbgn ini cerita....
    (mud fanfic aku baru dtg setelah sebulan berehat)

    ReplyDelete