Sunday, April 3, 2011

Yunho vs. Ashraf........Bab 2

(Aku xde idea sebenarnya, tapi nak update jugak... jadi episod ni masih mengarut jugak... hehehe....)

________________________________________________________________________________

Your’s POV

“Macam mana test tadi? Boleh jawab tak?” Zaqyah bertanya setelah melabuhkan punggungnya di atas kerusi di kafeteria itu.

“Aku dapat jawab sikit jer tadi. Yang lain tu aku tak tahu jawab la. Aku rasa ni mesti pasal aku terhantuk pagi tadi.” jawab ______ sambil memegang kepalanya.

“Hah? Kau terhantuk? Kat mana? Eh, kejap... kejap, apa kena-mengena kau terhantuk dengan kau tak boleh jawab test tadi pulak?” bertubi-tubi soalan yang diajukan Zaqyah.

“Nanti... nanti... aku jawab satu-satu eh? First, pagi tadi dua kali aku terhantuk. Second, mula-mula aku terhantuk kat pintu bilik aku, lepas tu masa aku nak pergi dewan kuliah, aku terhantuk pulak dengan seorang lelaki. Third, mestilah ada kena-mengena. Bila kepala aku dah terhantuk, mestilah otak aku bergegar sikit. Bila dah bergegar, segala ilmu yang melekat kat otak aku semua tercabut tau tak? Sebab tu lah aku tak boleh jawab.....hehehe...” jawab _______ tidak habis-habis dengan loyar buruknya.

Zaqyah mencebikkan bibirnya. “Eleh, cakap jelah yang kau tak boleh jawab. Tak payah nak bagi alasan mengarut macam tu. Kau ni memang betul-betul terhantuk ke atau kau saja reka-reka cerita?” tanya Zaqyah lagi inginkan kepastian.

_________ mengerutkan keningnya. “Betul la, takkan la aku nak tipu pulak. Ni kau tak nampak kepala aku lebam ni?” balas ________ sambil menunjukkan dahinya yang sedikit lebam itu.

Zaqyah memerhatikan seketika dahi ________. “Iye lah, ade bengkak sikit.”

Mereka berdua terdiam seketika.

“Hah! Tadi kau cakap kau ada langgar seorang lelaki kan? Kau terlanggar siapa? Hensem tak? Hensem tak?” Zaqyah tiba-tiba bersuara.

“Eh, yang kau tiba-tiba tergedik-gedik ni apahal pulak? Eiii, geli-geleman la aku...” ________ menggerak-gerakkan badannya menandakan dia geli-geleman.

“Ala, aku tanya... kau langgar siapa? Mana tau dia hensem, boleh aku ngorat...” Zaqyah sudah mula membuat muka gatalnya.

“Eee, tak de maknanya... kalau muka macam dia tu, buat kau sakit jantung adalah. Tengok orang macam nak makan je... tak cukup nasi agaknya kat rumah dia...” balas ________ geram mengingatkan mamat berlagak tadi.

“Isyh, kau ni. Tak baik tau cakap macam tu. Nanti orang yang buat kau sakit jantung tu jadi suami kau, hah... baru kau tau...” kata Zaqyah sengaja mahu menduga ______.

“Kau ni dah kenapa? Ade wayar putus eh? Aku rasa baik kau pergi check la... eh, kau tak nak makan ke? Aku lapar ni, dari pagi lagi tak makan.” balas ________ malas mahu melayan Zaqyah.

“Pandai kau tukar topik kan? Takut la tu... ye lah, jom.” Zaqyah ketawa nakal.

_____________________________________________________________________________________

Hero’s POV

Sedang Ashraf memilih lauk-lauk untuk makan tengaharinya, dia tiba-tiba terpandang dadih kegemarannya di atas kaunter. Ashraf mencuit lengan Adli.

“Li, hari ni ada jual dadih yang aku suka tu la. Tapi tinggal satu je. Kau tunggu sini kejap eh, aku nak pergi ambik.” Ashraf terus menuju ke kaunter.

Baru sahaja dia ingin menghulurkan tangan untuk mengambil dadih itu, tiba-tiba dadih itu disambar oleh orang lain terlebih dahulu. Ashraf terkejut lalu menoleh.

“Hei, dadih tu saya punya la!” kata Ashraf sedikit terjerit.

“Eh, apasal pulak? Ada tulis nama awak ke kat sini? Tak ada pun...” balas ________ sambil membelek-belek dadih tersebut.

“Memanglah tak ada nama saya kat situ, tapi saya yang nampak dulu dadih tu, jadi saya punyalah.” Ashraf tidak mahu mengalah.

“Oh, ye ke? Macam tu ke? Undang-undang mana pulak yang awak pakai ni? Saya tak pernah dengar pun. Ahh, tak de... tak de... saya yang dapat dulu, jadi dadih ni saya yang punya.” kata ________ mempertahankan haknya.

“Saya yang nampak dulu, jadi saya yang punya. Cepat bagi pada saya!” Ashraf cuba untuk merampas namun sempat dielak oleh ________.

“Hei, awak ni tak malu ke bergaduh dengan perempuan pasal dadih ni?” ________ menyoal. Dia merasakan sikap lelaki itu seperti keanak-anakan.

“Ahh, apa saya kisah awak perempuan ke apa ke, yang penting dadih tu saya yang punya.” Ashraf tidak peduli lagi. Dia masih mahu mendapatkan dadih itu.

Tiba-tiba terdengar seseorang berdehem. Ashraf dan _________ menoleh.

“Adik, dadih tu sebenarnya makcik yang punya. Baru sekejap tadi makcik tinggalkan kat situ. Kalau adik berdua ni nak, tu dalam fridge tu ada banyak lagi, adik nak beli sepuluh pun boleh.” kata Makcik Jah, peniaga di kafe itu sambil menunjuk ke arah peti ais. Ashraf dan ________ mengalihkan pandangan mereka pada peti ais. Ashraf merasakan pipinya panas.

Adoi, macam manalah aku boleh tak perasan fridge tu, kalau aku tau tak adalah aku berebut dengan perempuan sengal ni. Ashraf berkata-kata di dalam hati. Dia memerhatikan sekelilingnya, semua mata tertumpu ke arahnya. Mukanya merah menahan malu.

Adli ni pun satu, bukannya nak tolong aku. Boleh pulak dia gelakkan aku kat situ. Siaplah kau Adli bila balik bilik nanti. Ashraf bermonolog lagi. Geram melihat sikap rakannya.

Tanpa memikirkan apa-apa lagi, Ashraf terus meninggalkan kafeteria itu. Dia sudah tidak dapat menahan malunya itu. Adli hanya menuruti langkah Ashraf.

(bersambung...)

4 comments:

  1. kahkahkah berebut dadih!!
    tetba kepingin nak makan dadih..
    ah anda buat aku teringin nk makan dadih~

    ReplyDelete
  2. ye la, bile aku baca balik, aku pun teringin nak makan dadih.... keh3...

    ReplyDelete
  3. nak tau satu bnd bodoh tak?
    aku terbaca zaqyah tu naqiyah..ape kes???
    hahahaha..

    wah dadih..lembut2 kenyal blurp terus masuk tekak..oh sedap..

    ReplyDelete
  4. kah3.... izah rindu kat naqiyah... kuang3...

    ReplyDelete